حضرت حمد در مثنوی - 13
 
نگین انگشتر (روستای گرمه)
ادبی

 

مردمِ نفس از درونم در کمین        از همه مردم بتر در مکر کین ( 906 )

معنی واژه ها :

مردمِ نفس : کنایه از نفس اماره است که در وجود انسان نهفته است و به بدی فرمان میدهد و اگر نفس را به مردمِ نفس شبیه کرده به سیاق مصراع بعد است که آن را با انسانهای جامعه مقایسه میکند .

بتر : بدتر

معنای بیت : نفس از درونم در کمین من است که به حیله و مکر گرفتارم کند . و مردم از بیرون میخواهند گرفتارم کنند ( کنایه از این که هم از درون خود و هم از طرف جامعه در معرض خطر گمراهی قرار دارم ) و نفس در حیله گری از مردم نسبت به من بدتر و زیانش بیشتر است .

توضیح : شاید انسان در مقابله با مردم بدکار به خاطر خودخواهی که در هر کس هست بیشتر بتواند مقابله کند اما  نفس اماره از جنس خود است و مقابله با آن بسیار دشوار چون زشت را زیبا و زیبا را زشت مینماید . این نفس همان است که یوسف پیامبر نیز از شر آن به خدا پناه میبرد . پیامبر گرامی اسلام فرموده است . سخت ترین دشمن تو ، نفس توست که میانِ دو پهلوی تو قرار دارد : (( اَعدی عَدُوَکَ نَفسُکَ الَتی بَینَ جَنبَیک . ))

گوش من لا یُلدغُ المومن شنید      قول پیغمبر به جان و دل گُزید ( 907 )

معنای واژه ها :

لایلدغ المومن : مومن دو بار گزیده نمیشود.             گزید : انتخاب کرد ، برگزید

معنای بیت : شیر به نخجیران گفت : گوشِ من فرمایش رسول خدا ( ص ) را شنید که فرمودند : (( مرد با ایمان از یک سوراخ دو بار گزیده نمیشود .))

توضیح : حدیث را اینگونه ضبط کرده اند : (( لا یلدغ المومن من حجر مرتین )) . مومن از یک سوراخ دو بار گزیده نمیشود : کنایه از این که مومن اشتباه خود را تکرار نمیکند و اگر بخواهیم بیشتر  وسعتش دهیم باید بگوییم مومن باید از تاریخ درس بگیرد . با توجه به آیه شریفه (( انما المومنون اخوه )) مو منان برادر هستند . میتوانیم نتیجه بگیریم نه فقط ازتجربه خودمان بلکه باید از تجربه دیگران نیز استفاده کنیم یعنی اگر یکی از مومنان از سوراخی گزیده شد نه تنها خودش بلکه سایر مومنان نیز از آن سوراخ گزیده نشوند . و این اهمیت اجتماع را میرساند . مومنان باید با هم ارتباط داشته باشند تا از پیروزی ها و شکستهای یکدیگر درس عبرت بگیرند و مجبور نباشند هر کاری را خود تجربه کنند . گرچه واقعیت امروز جامعه این است که با کمال تاسف ما از یک سوراخ چند بار گزیده میشویم و خودمان هم عبرت نمیگیریم چه رسد که تجربه خود را به دیگران منتقل کنیم  . در این زمینه جای سخن بسیار است اما مردم این زمان برای شنیدن سخنان طولانی وقت ندارند لذا به همین مختصر اکتفا میکنیم و این ضزب المثل فارسی را اضافه میکنیم که (( الاغ اگر یک بار پایش در پلی فرو رفت دیگر از آن پل عبور نمیکند و ولو را با شدیدترین ضربه ها کتک بزنید !                     " اسد "



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید
پيوندها


تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان خبر،عـکس و مطلب از گرمه و دل نوشته و آدرس sooreno.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان